Proč je důležité dbát na pravidelnou výměnu vzduchového, olejového filtru, palivového a také pylového filtru?
Jeho zanesení omezuje nasátí do motoru, což se projeví jak na výkonu, tak hlavně na spotřebě. U motorů přeplňovaných, má jeho výměna vliv, zejména na životnost lopatek a ložiska turbodmychadla.
Co se stane, pokud vyměníte olej, ale olejový filtr ne?
V olejovém filtru zůstává mnoho nečistot a také určité množství starého oleje, tato kombinace zhodnotí nový olej, vyčerpá aditivaci a čas jeho výměny nastane mnohem dříve. Navíc v případě, že se olejový filtr zanese, tak se „aktivuje“ přípustní ventil a nefiltrovaný olej pokračuje dále do motoru, kde působí jako brusná pasta. Naše doporučení, měňte filtr vždy při výměně motorového oleje.
Palivový filtr čistí palivo z nádrže od pevných nečistot a usazenin, aby se nedostali dále do motoru, kde by mohly způsobit jeho poškození. Tyto filtry se nalézají ve většině motorů s vnitřním spalováním. U benzinových motorů bývá přímo ve vedení, u vznětových (dieselových) motorů, kde jsou nároky na čištění větší, bývá připevněn ke stěně ve svislé poloze. Nečistoty v palivu mohou poškodit zejména vstřikovací zařízení. Některé filtry slouží také k zachycování vody z paliva, vodu lze vypustit zátkou ve dně filtru.
Pylový filtr čistí vzduch vstupující přes vzduchové vedení do kabiny, proto se někdy označuje jako kabinový filtr. Pravidelná výměna kabinového filtru chrání topení, ventilační a klimatizační systém vozu a může tak prodlužovat jejich životnost, a v konečném důsledku šetřit dodatečné náklady na údržbu. Každý řidič stojící v zácpě je vystaven působení škodlivých látek, pokud jeho filtr řádně nefunguje. Je také nutné pamatovat na to, že koncentrace škodlivých látek v kabině je ještě několikanásobně vyšší než na silnici. Ucpaný nebo vlhký filtr automaticky znamená příliš malý povrch vystavený proudění vzduchu, což má vliv nejen na naše zdraví a pohodlí, ale také na zvýšení teploty v interiéru a intenzivnější zamlžení oken, a to značně snižuje komfort jízdy. Protože kabinový filtr (ostatně jako každý filtr) podléhají opotřebení, resp. postupné akumulaci nečistot, závislému na provozních podmínkách, je nezbytné tento filtr nejméně každých 15.000 km nebo jednou ročně vyměnit za filtr nový. Naše doporučení, měňte filtr vždy na jaře zároveň s údržbou a doplněním klimatizace.