Filtry DPF jsou v poslední době stále aktuálnějí téma.
Současné motory mají díky velmi preciznímu způsobu vstřikování a spalování motoru tendenci vytvářet v případě neúplného prohoření paliva miniaturní částice popílku, které jsou velmi nebezpečné. Proč k ucpávání DPF dochází?
Filtr pevných částic, pokud není poškozena jeho unikátní skladba, není příčinou potíží s filtrem spojených. Původ nečistot je ve spalovacím prostoru motoru. Spalování ovlivňuje mnoho faktorů, především plná funkčnost všech součástí v oblasti sání (EGR systém, škrticí klapka, vzduchový filtr, sací
potrubí a další), dále čistota a kvalita pohonných hmot, čistota vstřikovačů, správně vybraný a kvalitativně vyhovující motorový olej a případně použitá aditiva v oleji i v palivu. Další příčinou potíží může být též nevhodný způsob jízdy (jízda více pod plynem při studeném motoru, ježdění
krátkých tras s naftovým motorem apod.). Stačí jeden selhávající faktor ze zde uvedených příčin a problém se v tichosti začne vytvářet ve filtru ve formě popílku, který postupně snižuje průchodnost filtru pevných částic. Dnes se to týká nejen naftových, ale i benzínových vozů, v dnešní době se
již totiž začínají filtry pevných částic instalovat i do benzínových motorů.